Thursday, July 11, 2013

1st time Admitted

Assalamualaikum

Teringat kepada pesan Doktor ketika 1st scan,
aku disarankan untuk membuat buku pink di KKIA ketika usia kandungan mencecah 12 Minggu.
Jadi, bila genap sahaja 12 Minggu,
aku pun pergi mendaftar di KKIA Kajang, terletak di Bandar Teknologi Kajang.
Prosedur ketika mendaftar;
1.     Timbang berat
2.     Check tekanan darah
3.     Ambil sample darah
4.     Ujian air kencing
Di sebabkan tidak ada selera makan dan tidak cukup air dalam badan,
aku pitam selepas nurse bertugas ambil sample darah.
So nurse tu pun bawakan air masak untuk aku minum.
Setelah keempat-empat ujian diadakan,
aku dirujuk ke nurse. 1st timer, ikut je lah, langsung tak nervous pun.
Tanpa aku faham apa yang berlaku.
Nurse memberitahu aku harus dirujuk ke Doktor di bilik sebelah.
Masuk sahaja aku ke bilik doctor itu, aku di consult oleh Dr. Rema.
Dari situ baru aku faham ape yang berlaku.
Berdasarkan ujian air kencing, keputusan menunjukkan air kencing aku mengandungi gula dan menunjukkan aku kekurangan air.
Ini berpunca dari kesan morning sickness aku yang teruk.
Dr. Rema mengeluarkan surat untuk aku dirujuk ke Hospital Kajang bagi mendapatkan rawatan lanjut.
Kata beliau, kemungkinan untuk tidak ditahan ward adalah tipis.
Aku menolak pada mulanya tapi setelah dipujuk dan “for the sake of your baby” kate doctor,
maka aku pun bersetuju dengan berat hati untuk pergi ke Hospital Kajang.
Siap doctor offer lagi, "You nak naik Ambulance?"
surely my answer will be
"Nooooo doctor, my husband is here, I'll ask him to send me over".
Sejurus aku dan kakanda mendaftar di Emergency Department, aku berjumpa doctor.
Dan doctor mengesahkan yang aku harus ditahan ward bagi mendapatkan rawatan lanjut.
Perasan tidak tergambar ye, air mata dah berjurai-jurai ni.
Aku memang tak nak kene tahan ward.
Dan yang aku paling takut adalah JARUM!
Dengan Ibu yang on vacation ke Jakarta, Indonesia.
Nanes ohhh.
Akhirnya,
aku setuju dan pasrahkan diri sekali lagi untuk dicucuk bagi mendapatkan
sample darah aku dan air kencing aku diambil.

Welcome to Ward 4 Anis! huh  


Nasib baik ada kakanda, dia lah peneman.
Tapi hanya pelawat perempuan sahaja dibenarkan berada di kawasan ward pada waktu malam.
So, aku tidur keseorangan di Wad 4 tu.
Sedeh okeh!

 Alhamdulillah,
setelah badan aku dimasukkan drip, keadaan aku terkawal.
Tiada muntah dan aku boleh minum macam biasa.
Agaknya sebab takut sangat duduk hospital, itu yang body pun bagi positive reaction.
Bijak, bijak!

Doktor-doktor yang melawat ada mengesyaki aku menghidap Thyroid.
so, one of the doctor, suggest to take my blood sample untuk buat ujian Thyroid.

Sedang lena tido kira-kira pukul 4 pagi,
tiba-tiba seorang doktor menghampiri dengan memegang jarum dan aksesori lain.
Ok, aku pasrahkan diri untuk doktor tu amek darah.

Keesokkan harinya,
Subuh-subuh lagi aku sudah dikejutkan, diminta untuk pergi ke klinik scan untuk mengesahkan 
umur kandungan.

Alhamdulillah,
Ujian air kencing aku pagi itu, menunjukan condition aku terkawal dan dibenarkan pulang pada sebelah tengahari!

Happy okeh!

No comments: