Wednesday, July 10, 2013

Morning Sickness



Assalamualaikum

Kali ini aku nak share pengalaman Morning Sickness during 1st Trimester.
Sewaktu scan 2D tu doctor telah mengesahkan aku hamil selama 4 Minggu 4 Hari boleh dikatakan 5 Minggu lah.

So, tanggal 1 March 2013,
maka bermula lah simptom-simptom Morning Sickness,
dimana kira-kira waktu itu kandungan sudah pun masuk 7 Minggu.

Sesungguhnya, seksa okeh!
Antara Morning Sickness yang aku alami;
-       Tak boleh bangun secara mengejut sewaktu bangun dari tidur
-       Tak boleh bau ubat gigi
-       Tak boleh gosok gigi (Seperti tidak mahu usik ape2 pun dalam mulut)
-       Tak boleh minum air masak panas mahupun sejuk
-       Tak boleh naik kereta, lagi2 kalau lalu jalan bersimpang siur dan jammed (Plastic bag is my best friend ever)
-       Tak ada selera untuk makan nasi
-       Badan berangin
-       Air liur yang sangat banyak

Oleh disebabkan Morning Sickness yang aku alami sangat teruk, so perjalanan pergi dan pulang ke office di uruskan oleh Kakanda.
Terpaksa lah dia menghantar pergi dan menjemput pulang dari office selama 4 bulan pertama.
Segala aktiviti biasa terhenti seketika sebab sesampai je dekat rumah, aku akan melepek kat katil.
Nasib baik aku punyai suami yang pandai memasak.
Alhamdulillah.

Sewaktu usia kandungan 10 Minggu, aku pergi sekali lagi ke Klinik Fadzlyana,
 untuk mengesahkan dan memastikan kandungan membesar dan dalam keadaan yang sepatutnya.
Alhamdulillah,
walaupun Morning Sickness aku teruk tapi ia tidak memberi kesan negative kepada tumbesaran janin.
Ini lah gambar scan untuk Minggu ke 10 tu.

No comments: